Ostrzegamy przed fałszywymi ofertami sprzedaży

Zachowaj czujność w czasie wyprzedaży i świątecznych zakupów

Przed nami czas wyprzedaży i wzmożonych świątecznych zakupów. Zachowaj czujność i uważaj na fałszywe oferty sprzedaży. Oszuści mogą chcieć wyłudzić dane Twoich kart płatniczych lub dane dostępu do Twojej bankowości internetowej.

Jak to robią? Podszywają się pod istniejące, znane sklepy, tworzą fałszywe strony nieistniejących sklepów lub wystawiają na popularnych portalach nieistniejące przedmioty. Przyciągają klientów mocno zaniżonymi cenami oferowanych produktów.

Zawsze zwracaj uwagę na domenę widoczną w pasku adresu – przestępcy tworzą nazwy, które łudząco przypominają oryginał. Pamiętaj, że sklep internetowy powinien oferować kilka metod płatności za zakupiony towar, np. za pośrednictwem systemów szybkich płatności m.in. PayU, Dotpay, Przelewy24 oraz opcję płatności przy odbiorze zamówienia.

Sprawdzaj jednak, gdzie wpisujesz dane do płatności!

Oszuści korzystają z wielu stron, które podszywają się pod popularnych pośredników płatności, aby wyłudzić dane Twojej karty lub dane logowania do Twojej bankowości internetowej. Jeśli przestępca ma Twój login i hasło, może próbować zainstalować aplikację mobilną banku na swoim urządzeniu.

Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku!

Możesz dostać wiadomość z kodem SMS, który dotyczy aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. Nie podawaj ich nikomu.

Zadbaj o to, na co masz wpływ.

Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej.

Pamiętaj:

  • czytaj SMS-y od Banku. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz. Jeśli w treści SMS-a informujemy, że aktywujesz aplikację SGB mobile – a tego nie zlecasz, to właściwie pewne, że na Twoim koncie bankowym jest zalogowany oszust.
  • nie otwieraj linków, które rzekomo mają pozwolić na odbiór pieniędzy za wystawiony przez Ciebie przedmiot.
  • rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją, np. WhatsApp, e-mail.

Jeśli podejrzewasz, że Cię oszukano, przerwij transakcję i skontaktuj się z nami:

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgodna z taryfą operatora)